Kundomdömen – städföretagens supervapen

Syns man inte, så finns man inte – en gammal sanning inom marknadsföring. Med omdömen syns man inte bara, man syns även på rätt sätt. Så här kan ni maximera ert städföretags framgångar med effektiv användning av kundomdömen för städning.

Kundomdömen är en kraftfull resurs för att bygga förtroende, attrahera nya kunder och stärka ditt städföretags varumärke.

Varför är Kundomdömen viktiga för Städföretag?

  • Återkommande studier, som till exempel Bright Locals senaste rapport, visar att över 90% av konsumenterna läser och tar hänsyn till online-omdömen innan de väljer en tjänst, och städtjänster är inget undantag. I genomsnitt vill konsumenter läsa 10 kundomdömen och 97% läser de svar som företagen lämnat på omdömen.
  • Konsumenter litar i betydligt högre grad på rekommendationer från andra kunder jämfört med andra former av marknadsföring. Och 80% litar lika mycket på kundomdömen som på personliga rekommendationer från någon de känner. Positiva omdömen kan alltså vara avgörande för att skapa förtroende för din tjänst.
  • Genom att aktivt efterfråga omdömen och låta publicera alla dessa signalerar ni transparens och ärlighet, vilket höjer förtroendet för ert företag och era städtjänster.
  • Publika omdömen, på en sajt som till exempel Reco, ökar er synlighet markant i resultatlistorna. Detta då alla omdömen indexeras och ni dessutom för google-optimerad profilsida..

Bör man vara rädd för negativa omdömen?

Många drar sig för detta då man är rädd för negativa recensioner. Behöver man vara rädd för dessa? Det korta svaret är nej. Det är för det första viktigt att komma ihåg att en klar majoritet av alla recensioner är positiva. Och för det andra, alla företag får negativa omdömen, det är hur detta missnöje hanteras som är det avgörande. Om ett negativt omdöme besvaras med respekt och professionalism kan detta stärka bilden av ert företag som kundorienterat och seriöst.

Hur ska man jobba med omdömen?

Det finns två tydliga kategorier av omdömen. De man själv samlar in manuellt och enbart publicerar på den egna hemsidan eller omdömen som lämnas via en tjänst som enbart arbetar med att samla in och presentera omdömen. Som till exempel Reco, som är Sveriges ledande sajt för oberoende kundomdömen.

Värdet av egeninsamlade och presenterade omdömen kan variera. Har man en begränsad målgrupp, till exempel ett specifikt företagssegment, kan detta vara ett kraftfullt verktyg. Å andra sidan, har man en bred målgrupp, till exempel hushåll som söker hemstädning, så kan ett fåtal sällan uppdaterade och enbart positiva omdömen snarare få motsatt effekt. Centralt för mottagaren är att omdömen uppfattas som genuina och representativa för företaget och dess erbjudande i stort.

Med TimeWave och Reco blir det lättare än någonsin!

Med TimeWave blir det lätt att arbeta med kundomdömen. Vi är integrerade med Reco vilket innebär att arbetet med att samla in omdömen sköts helt automatisk. Varje gång en ny kund fått ett uppdrag utfört skickas automatiskt en förfrågan om att lämna ett omdöme till kunden. Alla omdömen blir även verifierade som “Omdöme från verifierad kund”. Dessa omdömen har betydlig större tyngd då de visar att alla omdömen är från riktiga kunder, och dessutom att ni fråga alla kunder om omdömen.

– Det har varit en bidragande faktor för vår tillväxt. Nu går det så bra att vi även kommer utöka vår verksamhet, som idag endast verkar i Uppsala. En annan positiv effekt är att vi har anställt personal som har valt att söka till oss för att de har kollat våra omdömen på Reco och fått sig en jättebra uppfattning om oss som företag. Ett kvitto helt enkelt på att Reco står för det vi står för – transparens och trovärdighet!

Vill ni veta mer om hur ni kan arbeta med TimeWave och omdömen och samtidigt få in alla era operativa processer i ett och samma system, kontakta oss idag!